Ich würde dann aber vorschlagen, dass dieser thread nach einer Weile in die Tipps und Tricks - Ecke verschoben wird, damit er hier nicht untergeht.
Advanced Grammar Exercises: (mehr als die beiden braucht man eigentlich nicht: damit ist man a) beschäftigt und b) führt Überhäufng bei Schülern zu Konfusion : das gilt auch für die Links danach: weniger ist mehr...
http://englishonline.sites.uol.com.br/english/advanced.htm
Abitur:
http://www.abiturloesungen.de/ Umfangreicher geht wohl nicht...
http://www.pohlw.de/lernen/kurs/lern-10.htm (Lernen lernen, und besser kann man's nicht erklären)
Schäksbär:
great fun: http://www.experienceshakespeare.org/literary_worlds/library/intro.htm
http://www.cln.org/themes/shakespeare.html
The South
http://www.ibiblio.org/south/
Zum Thema rhetorical devices und stylistic devices habe ich halt selbst gebastelt und Tabellen mit rhetorischem/stilistischem Mittel - Anwendung/Funktion - gewünschter Effekt auf den Leser - Beispiel gemacht - so etwa:
rhetorical devices
When analysing a speech, a comment, an article or essay, the author / speaker will most probably try to convince / persuade you of a certain idea, or he/she wishes to create a certain image of an event, a group of people, an idea... To do so, he/she will use stylistic devices (metaphors, similes, personifications, alliterations, anaphora, …) but even more frequently, an author will use rhetorical strategies / tricks / devices.
There are many of them, the possibilities are unlimited. A few are listed here to help you get an idea of how they might be used. Mind that the effects or the intentions (right side of the table) are SOME of the various possible intended effects, it always depends on the context.
Contrasting: especially negative or positive aspects, examples or terms are presented in direct succession / connection.
Intention:
To emphasize the quality / value / …/ or the negative features / dangers / … / of one or the other without mentioning this directly.
Effect:
The reader focuses one or the other aspect / feels especially attracted or repelled by either of the aspects that are contrasted / one side is shown in an especially positive and the other in a very negative light...
Generalizing: Attributes are assumed for large groups of people / a certain event is assumed to be typical of ..., etc.
Intention:
To provide a one-dimensional view of sth. in order to manipulate the reader’s opinion / to draw him/her to one side / to imply a greater relevance / ...
Leaving out information / omission: A certain piece of information is deliberately NOT given. Usually this will be the information one would have needed to be of the opposite opinion (to have as much background information is always a good thing, so you can’t be fooled by omission)
_____________________________________________
Hm, Tabellen kann man anscheinend nicht hierhin übertragen, diese hier geht natürlich noch weiter (12 rhetorical devices).
Wie dem auch sei: seid's mir nicht böse, wenn ich die kompletten Materialien, die ich selbst gemacht habe, hier nicht einfach online stelle, das hat diverse Gründe - u.a. das einige ganz auf mich und meine Kurse zugeschnitten sind (auch sprachlich und was bestimmte "Insiderwitze" angeht)...
Kostet mal so 4-5-Stunden in den Ferien, hilft aber allen kommenden Kursen sehr.
Operatoren, Umgang mit: ich denke, das kann nur im Unterricht stattfinden. Ich formuliere z.B. so viele Impulse (auch für Gruppen- und Partnerarbeit) in Operatorenform, stelle Fragen ans Plenum so, formuliere alle Hausuafgaben etc so - die sind dann ziemlich schnell recht fit, weil Operatoren eben Alltagsgeschäft sind.